Programmet för Fastighet, Anläggning och Byggnation.

Programmet för Fastighet, Anläggning och Byggnation är ett yrkesinriktat program som passar dig som tycker om att arbeta praktiskt med reparationer och skötsel.

Efter avslutat program ska du ha kunskaper för arbete med till exempel tillsyn, underhåll och reparationer när det gäller fastigheter och anläggningar såväl utomhus som inomhus.

Det här lär du dig på programmet:

• Under dina fyra år på programmet får du kunskaper inom fastighetsskötsel som innefattar tillsyn av lokaler och underhåll av fastigheter och anläggningar

• Du lär dig renoverings- och reparationsarbeten när det gäller byggnader.

• Du får lära dig att sköta underhållet av utemiljöer med trädgårdsmaskiner och trädgårdsverktyg samt anläggningsarbete som till exempel markarbete när det gäller gröna ytor eller platt- och stenbeläggningar.

• Arbetsuppgifter inom byggnation kan till exempel vara byggnadsarbete i olika material, måleriarbeten och reparationer av byggnader.

• I skolan får du lära dig grunderna inom byggnation, fastighetsskötsel, underhåll av utemiljöer och enklare maskiner som behövs för det arbetet.

• I arbetet ingår att kunna välja, använda och vårda material, verktyg och maskiner samt att lösa de problem som uppstår i det dagliga arbetet. Arbetsuppgifter inom yrkesområdet ställer också krav på social förmåga och känsla för service. Därför ska utbildningen utveckla din förmåga att kommunicera och samarbeta med andra.

• Kunskaper som du får på skolan använder du och utvecklar ute på en arbetsplats när du har arbetsplatsförlagt lärande, APL. Vi lägger också särskilda resurser på att stödja dig som elev när du är ute på din APL.

• Du får också undervisning i svenska, engelska, matematik, idrott, samhällskunskap och andra ämnen som du känner igen sedan tidigare.

Efter fyra år hos oss är målet att du är rustad för en anställning i kommunen eller på ett företag som erbjuder service av fastigheter och anläggningar såväl utomhus som inomhus men också att du har kunskaper och självförtroende för att möta allt annat i livet och göra sådant som du vill göra.

Välkommen till oss!