Individuellt Program

Vi har det individuella programmet på alla våra enheter. Flera av våra elever har flerfunktionsnedsättning och rullstol är ett vanligt förekommande hjälpmedel. Träning och stöd i olika dagliga behov är en viktig del av undervisningen. Några av våra enheter är specifikt inriktade på elever med autism.

Programmet innehåller följande ämnesområden:

Estetisk verksamhet

Hem- och konsumentkunskap

Idrott och hälsa

Individ och samhälle

Natur och miljö

Språk och kommunikation

Villan

Villan/Fosie Farm är en verksamhet som riktar sig till elever med autism och utvecklingsstörning. Hos oss är vi ett begränsat antal vuxna, i en lugn miljö med så få störande element som möjligt. Vår undervisningsmiljö är strukturerad och visuellt tydlig.

Vi arbetar efter ett pedagogiskt arbetssätt för personer med autism. Elevernas hjälpmedel är bl.a. individuella dag- och veckoschema, enskilda arbetsplatser, en miljö som tydligt visar vilka